Status på koronautbruddet i Solør 6. november kl. 18.00

Pressemelding fra Våler, Åsnes og Grue kommuner:
Åsnes kommune
Åsnes kommune Åsnes kommune

Status på koronautbrudd i Solør
6. november 2020 kl. 18:00

Kommune

Antall bekreftet smittede totalt mars-dd

Endring fra i går til i dag

Våler

+ 3

Åsnes

Grue

Ingen flere positive tester i dag

Av 200 tester tatt så langt i dag har hele 155 testede personer valgt å si ja til å være med på pilotprosjektet for hurtigtester. Utover de tre som vi meldte om tidligere i dag, har vi ikke fått nye positive testresultater så langt.

Det har vært travelt hele dagen, og kl. 18 er det fremdeles en kø av biler med folk som skal testes. Vi forventer å være ferdige mellom 20 og 21 i kveld.

Det er mange som har jobbet hardt hele dagen og kvelden, og vi retter en stor takk til alle ansatte og ikke minst de frivillige som står på og bidrar til at vi får gjennomført denne helt nødvendige jobben. Sammen skal vi klare å slå ned smitteutbruddet.

Tiltaksplan ÅSNES OG VÅLER vedtatt 6.11.20

Nye nasjonale retningslinjer skal følges i begge kommuner.

Vedtatte lokale tiltak:

Skole:

1. Alle grunnskoler og kulturskoler i Åsnes og Våler som har vært i karantene åpner på rødt nivå torsdag 12. november, og drifter på rødt nivå ut uke 47.
  2. Voksenopplæringen viderefører digital undervisning ut uke 47.
  3. Fylkeskommunen har besluttet at videregående skoler i Solør skal over på rødt nivå ut uke 46.

Barnehage:

1. Barnehager i Åsnes drifter på gult nivå, men forbereder rask overgang til rødt nivå.
  2. Barnehager i Våler drifter på rødt nivå ut uke 47.

Sykehjem og omsorgssentre:

1. Sykehjemmene er stengt for besøkende ut uke 46.
  2. Det legges til rette for besøk etter særskilte avtaler for pårørende ved behov.
  3. Videreføre bruk av personlig smittevernutstyr for ansatte med pasientkontakt.
  4. Dagsenter holder åpent med smittevernrutiner og kohort for ansatte.

Hjemmetjeneste og øvrige avdelinger i helse- og omsorgstjenesten:

1. Videreføre bruk av personlig smittevernutstyr for ansatte i nærkontakt med brukere
  2. Kohort-organisering av arbeidslag videreføres

Kultur og idrett:

1. Svømmehall, bibliotek og kino stenges ut uke 47
  2. Barne- og ungdomsidrett (trening og konkurranser) til og med 20 år er stengt ut uke 47
  3. Breddeidrett (trening og konkurranser) for voksne er stengt ut uke 47
  4. Treningssenter drifter på rødt nivå innenfor gjeldende veileder

Kollektivtrafikk:

1. Anbefaling om bruk av munnbind når det ikke er mulig å overholde 1 meters avstand på buss videreføres.

Kommunen som arbeidsgiver:

1. Hjemmekontor benyttes der det er mulig
  2. Kohort-organisering av arbeidsgrupper anbefales
  3. Besøkende på offentlige kontor registreres
  4. Digitale møter anbefales

Serveringssted

1. Krav om at kunder legitimerer seg på serveringssteder og at eier fører gjesteliste med kontaktinformasjon for smittesporing. Gjesteliste oppbevares i 10 dager før makulering. Takeaway er åpent som vanlig.
  2. Kommunen innfører økt tilsyn med serveringsbedriftene.

Arrangement

1. Alle arrangement med 20 deltakere eller mer skal meldes inn til kommunelegen på forhånd via digital portal på kommunens hjemmeside.

Neste pressemelding i morgen ca kl. 17:00