Unntak fra innreisekarantene for enkelte arbeidsreisende ved testing

Karantenebestemmelser oppdateret fra Helsedirektoratet.

For arbeidsreisende fra Sverige og Finland gjelder:

Arbeidstakere som jevnlig krysser grensen til Norge fra røde områder i Sverige og Finland er unntatt karantene mens de er under reise mellom bolig og arbeidssted og mens de er i arbeid, dersom de testes for covid-19 minst hver syvende dag. Testen må tas i Norge.

For helsepersonell gjelder unntaket fra karantene ved testing minst hver syvende dag bare dersom de dagpendler fra Sverige eller Finland og ikke samtidig jobber i svensk eller finsk helse- og omsorgstjeneste.

Arbeidsgivere som ikke kan innfri testkravene må praktisere 10 dagers karantene for sine arbeidstakere.

For arbeidsreisende til og fra EØS eller Sveits gjelder:

Arbeidsreisende som er bosatt i EØS eller Sveits og nordmenn som returnerer fra arbeid i EØS eller Sveits er unntatt karantene i arbeidstiden dersom

• de tester negativt for covid-19 etter ankomst
  • testes hver tredje dag i 10 døgn
  • bor på enerom første 10 døgn i Norge (gjelder ikke personer bosatt i Norge)

De er bare unntatt karantene i arbeidstiden, og må fortsatt være i fritidskarantene i ti døgn.

Ved positiv test skal personen i isolering, og arbeids- og oppdragsgiver skal varsle kommunen.

OBS! Fra og med fredag 30. oktober kl. 24.00 innføres i tillegg krav om at den arbeidsreisende siste 10 døgn før de kommer til Norge ikke har oppholdt seg i områder med særlig høyt smittenivå. Se oversikt over områder med særlig høyt smittenivå (fhi.no).

Regioner som dette vil gjelde for i Norden er:

Land

Region