Tilskudd for utvalgte barn og unge til fri deltakelse i fritidsaktiviteter

SLT (samordning av rus- og kriminalitetsforebyggende tiltak) i Våler har en tilskuddsordning som skal gi alle barn og unge lik mulighet til å delta i aktiviteter.

Opplevelser og deltakelse i aktiviteter er av stor betydning for de aller fleste barn. Både på kort og lang sikt er det viktig å ta del i opplevelser som gir trivsel og fellesskap. Likevel er det ikke slik at alle barn og unge har lik mulighet til å delta i aktiviteter. For noen er dette grunnet økonomiske forhold.  Et aktivt tiltak for å forebygge dette er derfor å støtte barna direkte, gjennom å gi barn og ungdom tilskudd til sine aktiviteter.

Tilskuddet kan dekke utgifter knyttet til medlemskap i lag og foreninger. Hovedfokuset i støtteordningen vil være inkludering i sosiale fellesskap, og å bidra til at barn og unge deltar i sosiale aktiviteter sammen med andre. Det kan også være aktuelt å dekke utgifter til utstyr. I tillegg åpnes det for å finansiere utgifter til enkeltbilletter til aktiviteter som kino eller bowling.

Tiltaket finansieres av tilskuddsmidler fra KRÅD (Kriminalitets og rusforebyggende råd) og med midler fra kommunen.

Tilskuddet koordineres av SLT, men er et samarbeid mellom NAV og kommunens ulike virksomheter. Private aktører som lag og foreninger er også inkludert. Distribusjonen av tiltaket ligger hos NAV.

Det er besluttet at tilbudet kun gjelder for barn og unge i alderen 6-17 år. Videre er tilskuddet behovsprøvd. Med dette menes at det ikke er konkrete kriterier eller fastsatte rammer for innvilgelse av tilskudd til det enkelte barnet, men en individuell vurdering.

Foreldre/foresatte må fremme en skriftlig søknad. Søknaden må inneholde personopplysninger om familien og barnet, bakgrunn for søknaden, informasjon om aktuell aktivitet og kostnader tilknyttet denne.  Behandling av søknaden foregår i samråd med eksempelvis skolen, helsestasjonen eller NAV.

Ved eventuelle spørsmål; kontakt Lisbeth Berg Sollien på tlf. 55 55 33 33 eller via e-post; lisbeth.berg.sollien@nav.no