Status på koronautbruddet i Solør 4.november kl. 18.30

Pressemelding fra Åsnes, Våler og Grue kommuner:

Kommune

Antall bekreftet smittede totalt mars-dd

Endring fra i går til i dag

Våler

Åsnes

Grue

-

Vi har fremdeles ikke mottatt svar på ca 100 av de 155 testene som ble tatt i går.

Smittetilfellene som inngår i Covid19-utbruddet i Våler og Åsnes har foreløpig vist seg å være innenfor et forholdsvis begrenset miljø.
Fordelen med dette er at vi derfor har grei kontroll over store deler av smittesituasjonen. Resultatet av prøvene som har blitt tatt de seneste dagene er derfor svært viktig, for det vil gi oss svar på om vi har et større utbrudd eller om vi har fått kontroll for nå.

Vi er kjent med at det går rykter om at utbruddet har funnet sted innenfor Smiths Venner. Det kan vi avkrefte, for det er ikke tilfelle.

Hvor smitten har kommet inn og hvor den kommer fra, vet vi ikke på det nåværende tidspunkt. Og nettopp det at vi ikke vet dette, gjør at absolutt alle må vise aktsomhet og følge de nasjonale smittevernreglene.

Det er særlig viktig å begrense hvor mange vi omgås med i hverdagen og de kommende par ukene bør vi kun omgås våre nærmeste.

FHI har i dag kommet med en presisering av hva som er «dine nærmeste»:

• De du bor med og kjæreste
  • De som bor alene bør kun ha to-tre personer de er fysisk nær – disse bør være de samme personene over tid.

Mange er bekymret så husk å ta godt vare på hverandre, og ikke minst er det viktig å snakke med barna i disse dager. Ikke glem at det finnes mange måter å holde kontakten på, så ta en telefon til noen du tenker kan ha godt av en liten prat.

Neste pressemelding 5.11.20 ca. kl. 10:00