Status koronautbruddet i Solør 7. november kl. 17.00

Pressemelding fra Våler, Åsnes og Grue kommuner:

Kommune

Antall bekreftet smittede totalt mars-dd

Endring fra i går til i dag

Våler

Åsnes

Grue

En ny positiv i Våler i dag.

Smittesporing er gjennomført og avsluttet.

Avsluttet massetesting

Fredag og lørdag har vi testet 539 personer på Haslemoen. 294 av disse har valgt å delta i utprøving av hurtigtest. Vi har fått tilbake svar på ca 50 av laboratorieprøvene, og venter på svar på ca 480 andre.

Test-teamene melder om bare blide og positive voksne og barn til tross for at det ble litt venting. Foreldrene hadde gjort en flott jobb med å forberede ungene sine på testing i forkant slik at ting gikk greit. I dag har det ikke vært lang ventetid eller køer. Da testingen ble avsluttet ca kl. 15 i dag hadde vi testet alle nærkontakter.

Kommunelegene vurderer at vi har kontroll

Kommunelegene vurderer det slik at det lave antallet positive tester etter gjennomført massetesting indikerer at det ikke er stor spredning av covid-19 i lokalsamfunnet. Det betyr forhåpentligvis at de tiltak vi har innført har hatt god effekt, og bidratt til å stoppe spredning av smitten. Vi velger å opprettholde tiltakene vi besluttet i går på grunn av stigende smittetrykk i Innlandet. Det viktige nå fremover er å holde sosial avstand, vaske hender og bli hjemme når du er syk.

Presisering av karantenekravene:

Er du satt i karantene fordi du er nærkontakt, skal du holde deg hjemme, ikke gå på skole eller jobb, unngå besøk og du kan kun gjøre helt nødvendige ærender i matbutikk og apotek. Negativ test forkorter ikke karanteneperioden.

Har du luftveissymptomer, men ikke er satt i karantene, skal du testes og holde deg hjemme til du har negativt prøvesvar og er frisk.

Har du fått påvist covid-19 er du i isolasjon. Da skal du holde deg hjemme, holde avstand til de du bor med og du skal IKKE gå ut for å handle. De du bor sammen med skal være i karantene.

Trenger du hjelp til å handle, kan du ta kontakt med frivilligsentralen i
Våler 91839322,katinka@vis.kommune.no og Åsnes 41526002, afrivill@online.no

Feilregistrering av fakturakrav

Ved en feil ble ca 40 personer registrert med betalingskode i systemet. Disse vil motta en faktura. Denne skal ikke betales. Vi skal i samarbeid med leverandør få slettet disse kravene.

Neste pressemelding i morgen ca kl. 17:00