Status fra Våler kommune 19.4.21

Ingen nye smittetilfeller de siste 6 dagene. 25% av befolkningen i Våler har fått første vaksinedose.

Kommunelegen har ikke fått nye meldinger om smitte de siste 6 dagene. Vi har nå 3 personer som nærmer seg slutten av sin isolasjonsperiode og ingen i karantene.

Kristin Banken fokusert i arbeidet med å få maksimalt antall doser ut av hvert hetteglass. Våler kommune, Siri Brunborg  25% av alle som bor i Våler har nå fått første dose med vaksine. 7% er fullvaksinert med to doser. Intervallet mellom dose en og dose to ble i mars økt fra tre til seks uker.

Vi vaksinerer nå i gruppe 4 (65-74 + risikogrupper) og er nesten ferdige med dose en til alle i høyrisikogruppa.

Denne uken får Våler 20 hetteglass, og neste uke får vi 25. Vaksineteamet klarer å trekke opp 7 doser av de fleste glassene. Det betyr at ca 130 har fått tid til vaksine onsdag 21. april. I overkant av 160 personer får tilbud om vaksinetid onsdag 28. april.

Hvor store leveranser vi får fremover er usikkert. Kommunen får melding om forventet levering ca 1-2 uker før leveringsdato.