Retningslinjer for strømstøtteordningen for frivillige organisasjoner Fastsatt av Kultur- og likestillingsdepartementet 24.2.2022

Har ditt lag/foreninger krav på strømstøtte?

Søknader: Lotteri- og stiftelsestilsynet har et nasjonalt søknadsskjema på www.lottstift.no/stromstotte
Dette må den frivillige organisasjonen gjøre innen 15. mars kl. 13.00. (krav fra departementet)

• Frist for å søke gjennom det nasjonale søknadsskjemaet er 15. mars 2022 kl. 13.00.

Tildelingskriterier

Krav til kommuner som fordeler tilskudd:

• Tilskuddet skal overføres til frivillige organisasjoner i sin helhet, så raskt som mulig. Fristen til frivillig organisasjon er 15.3 og kommunens frist til departementet er 30. april.
  • Kommunen skal gi informasjon om ordningen til bredden av lag og foreninger.
  • Kommunen skal gi tilskudd til alle frivillige organisasjoner som oppfyller kravene.
  • Krav til organisasjoner som mottar tilskudd gjennom kommunene:
    • Alle frivillige organisasjoner som er registrert i Frivillighetsregisteret er tilskudds berettiget.
    • Andre virksomheter som er eid av frivillige organisasjoner og har utgifter til strøm eller fjernvarme er tilskudds berettiget. Det gjelder for eksempel i de tilfellene der et idrettslag har opprettet et aksjeselskap for å drifte idrettsanlegget. Det vesentlige er at frivillige organisasjoner (og tilknyttede virksomheter) som har strøm- eller fjernvarmekostnader får tilskudd, uavhengig av hvordan eierskap og driftsform på virksomheten som har strøm- eller fjernvarmeavtalen er organisert.
    • Andre virksomheter med vesentlig innslag av frivillig virksomhet kan søke om tilskudd. Det gjelder for eksempel grendehus eid av samvirker der frivillig innsats er avgjørende for driften. Kommunen skal gjøre en konkret vurdering av om virksomheten anses som frivillig drevet.
    • Organisasjoner som leier lokaler der de dekker løpende strøm- eller fjernvarmekostnader kan også søke.
    • Alle søkere må kunne dokumentere utgifter til strøm eller fjernvarme

• Søkerne blir bedt om å oppgi følgende informasjon:
    • Navn på organisasjon
    • Organisasjonsnummer
    • Kontaktinformasjon
    • Kontonummer
    • KWt forbruk desember og januar
    • Kommentarfelt
    • Strøm- eller fjernvarmeregning for desember og januar som vedlegg (tallene for desember og januar danner også grunnlaget for februar og mars)

Trenger du å vite mer ta kontakt med Cathrine Hagen på kultur, ch@vis.kommune.no