Pressemelding fra Våler kommune 15.02.22 - Våler har rekruttert to nye leger

Våler kommune har merket fastlegekrisen etter at Mohammad O. Shakeel sluttet som lege. To ganger har vi lyst ut ledig legehjemmel og det har tatt tid å rekruttere. Vi har måttet bruke vikarbyrå for å tilby pasientene legetjenester fra nyttår.

Vi har parallelt med dette jobbet med å justere legetjenesten for å tilpasse listestørrelsene. Våler har ligget høyt sammenlignet med gjennomsnittlig listelengde pr. fastlege. Snittet i Norge har sunket kraftig de siste årene, og var pr. 2021 1068 pasienter pr. lege. To av våre leger har hatt 1330 pasienter i tillegg til kommunale oppgaver som helsestasjonslege, kommunelege, daglegevakt og veiledning av turnuslege.

Våler har hatt såkalt 8.2-avtale i mange år. Denne avtalen tilsier at det er Våler kommune som driver legesenteret og lønner helsesekretærene, mens legene er selvstendig næringsdrivende og henter sin inntekt fra HELFO-refusjoner og egenandeler. Vi har i tillegg en separat samarbeidsavtale som regulerer hvordan kommunale legeoppgaver skal fordeles, tilbakeholdelse av basistilskudd som husleie, samt fordelingsnøkkel for enkelte driftsutgifter. Denne avtalen har sikret Vålers innbyggere stabil og god legedekning over mange år.

Helse- og omsorgsutvalget behandlet og vedtok i sitt januarmøte en sak der det ble foreslått å justere ned antall pasienter pr. lege til maksimalt 1000. Samtidig vedtok utvalget å opprette en ny legehjemmel for å gjøre det mulig for våre leger å gi gode tjenester samtidig som arbeidsbelastningen ikke blir for stor. Antall fastlegehjemler ble gjennom dette vedtaket økt fra 3 til 4.

To av de ordinære søkerne i den andre utlysningsrunden tok kontakt med Våler kommune med forslag om å opprette fellesliste som de ønsket å dekke sammen.  Vi har etter dette forhandlet frem en god løsning med de samme betingelsene våre to andre leger har hatt i alle år.

Vi har nå signert individuell avtale om fastlegehjemmel med Tore Glad-Ørbakk og Anne Line Haugen fra 1. juni 2022. Disse to skal dele ansvaret for til sammen 1660 pasienter, men hver pasient får tildelt en av legene som sin primærkontakt. Samtidig justeres listelengden til Bo Brendstrup ned til 1000 pasienter.

Helfo vil gjøre vilkårlig uttrekk fra Bo sin liste over på felleslisten. Pasientene vil få informasjon fra Helfo dersom de blir berørt av endringen.

Siri Brunborg
Helsesjef