Ny basestasjoner i Risberget og Gravberget

Tirsdag 5. april signerte kommunen og Telenor avtalen om bygging av tre nye basestasjoner og oppgradering av de to eksisterende.

– Normal byggetid er halvannet år, men vi har ambisjoner om å gjøre det adskillig raskere, uten at vi vil tidfeste noe sikkert akkurat nå, sier moderniseringsdirektør i Telenor, Arne Quist Christensen til avisa Østlendingen. Han var sammen med ansvarlig for offentlige tilskuddsprosjekt, Oliver Svennevig, i Våler tirsdag for å signere kontrakten med kommunen.

Det er mobilt bredbånd, økt mobildekning og sikrere strøm som nå er på veg i full fart til de to Finnskog-grendene i Våler. Utbyggingen som vil koste 7,5 millioner kroner vil også ha positiv virkning inn i Sørskogbygda i Elverum og inn i nordlige deler av Åsnes.

Det hele dreier seg om et spleiselag mellom Telenor, Elvia og Våler kommune, blant annet med midler fra stat og fylkeskommune.

For talemobil og internett på mobil blir det null i påkoplingsavgift. Velger man trådløst bredbånd, blir det en påkoplingsavgift på 1999 kroner.

– Det er tre produkter beboerne får. Det handler om vanlig taletjeneste, mobilt bredbånd for dem som har litt mindre behov, mens de som har behov for kraftigere bredbånd for den kraftigere bruken, er trådløst løsningen, sier Arne Quist Christensen i Telenor.

Det blir altså fem basestasjoner i Risberget – Gravberget. De to eksisterende skal oppgraderes til samme kapasitet som de tre nye har.

De tre nye er:

• Gravberget sør.
  • Ved Bølla langs Kynna.
  • Den tredje plasseringene er ikke helt bestemt ennå. Det kan bli i Sørskogbygda, altså på Elverum-siden, eller ved Kvernbakken på Våler-siden.

Ordfører May-Liss Sæterdalen peker på nettopp dette med trygghet for beboerne, tilreisende og satsingen på turisme med blant annet Kynna-prosjektet.

I så vel Risberget som Gravberget, og ikke minst i området mellom de to grendene, er det veldig stor hyttebebyggelse. Også i den vil folk snart kunne oppleve en ny verden med mobildekning og internett.

– Dette vil gjøre hele Våler Finnskog enda mer relevant og attraktivt, sier næringssjef i Våler kommune, Arild Lande, som i lengre tid har jobbet hardt med saken og er glad at man nå har signert avtalen om utbygging.

Faksimile Østlendingen 06042022 - Klikk for stort bildeFaksimile Østlendingen 06042022