Korona - Status fra Våler kommune 14.09.21

Det kom melding om to nye smittetilfeller på Solør Videregående skole avdeling Våler i går ettermiddag og kveld. Begge var i karantene allerede som nærkontakter.

I og med at det er økende smittetrend og flere klasser er involvert, har kommunelegen besluttet å gå i gang med testing av alle elever ved skolen for om mulig å fange opp smitte som ikke er avdekket tidligere.

De nasjonale retningslinjene sier at fullvaksinerte og de som har gjennomgått Covid-19 siste 12 måneder ikke trenger å testes fordi disse er unntatt karantenebestemmelsene.

Gjennom samarbeid med Åsnes kommune har vi fått tilgang til flere test-pakker. Skoleledelsen,  skolehelsetjenesten og kommunelegen samarbeider om praktisk gjennomføring av utdeling av hjemmetester til elevene i dag. Planen er at elevene skal teste seg selv hjemme onsdag morgen. Har de negativ testresultat, møter de på skolen. Ny test skal tas fredag morgen. Vi håper med dette å få bedre oversikt over smittesituasjonen og få stoppet eventuell smitte i elevgruppene.