Informasjon om innføring av hytterenovasjon i Våler

Kommunestyret i Våler vedtok den 19.06.2017 å innføre hytterenovasjon i kommunen  gjeldende for alle eiere av hytter og fritidsboliger i Våler, da hytterenovasjon er en lovpålagt oppgave. Sats for hytterenovasjon i 2018 vil være kr. 650,-  eks. mva. Dette faktureres på to terminer, sammen med øvrige kommunale avgifter. For 2018 vil dette utgjøre kr. 325,- eks.mva.

Hytterenovasjon i form av oppsamlingscontainere blir nå et tilbud til hytteeiere i Våler  og settes ut på følgende steder:

1. Vestmarka i Våler Krysset Solør–Odalsvegen og Vålmangvegen
2. Vestmo FV 210 Eidsvegen ved Lena Maskin
3. Braskereidfoss kraftverk FV 505 Vestsidevegen rasteplass kraftverke
4. Hasla Eriksmovegen 1 v/ Haslatun
5. Kynnbrua festplass Gravbergsvegen 1755 parkeringsplass
6. Gravberget FV 461 Gravbergsvegen nedenfor kirka, bussgarasje

Kart som viser plasseringen av hyttecontainerne finnes på www.sortere.no

Containerne er grønne og hvite, og merkes med «HYTTERENOVASJON» og en informasjonsplakat. Hyttecontainerne er låsbare og eiere av hytte/fritidsbolig i Våler kommune vil få tilsendt to nøkler hver.

Nøklene passer til alle containerne som settes ut, også i Åsnes og Grue. Ekstra nøkler kan kjøpes på Teknisk, Våler kommune for kr. 50,- pr stk. Hvis dere tidligere har hatt ordinær renovasjon eller sommerrenovasjon på fritidsbolig (sommerrenovasjon med de minste beholderne koster kr. 1.099,- + mva i året og er følgelig dyrere enn hyttecontainere) er det mulig å fortsette med dette i stedet for hytterenovasjon, ta evt. kontakt med Solør Renovasjon for dette, tlf: 62 95 50 90.

Selv om du bor i samme kommune som du har hytte/fritidsbolig er du pålagt hytterenovasjon.

Hytterenovasjon utføres til selvkost. Hold det derfor ryddig rundt containerne, og lever større ting på gjenvinningsstasjonene, dette vil gjøre ordningen billigere for dere.

Har du spørsmål kan de rettes til Teknisk i Våler kommune, tlf 62 42 40 00.

Ønsker du å søke om dispensasjon eller å klage, kan den sendes pr. post til:

Våler kommune
Vålgutua 251
2436 Våler i Solør
Mrk. hytterenovasjon

Eller på e-post til: postmottak@vaaler-he.kommune.no

Forskrift om renovasjon, Våler, Åsnes og Grue kommuner, Hedmark, hytterenovasjon $16