Hilsen fra kommunelegene

Smittetilfellene i vår region er bekreftet britisk mutasjon. Her er en liten oversikt over hva som er undersøkt i forhold til nye mutasjon og hva vi opplever i våre kommuner og hvorfor vi får så mange smittet.

Det muterte viruset antas å være omtrent 50 prosent mer smittsomt enn tidligere virusvarianter. De foreløpige funnene i Harvard-studien antyder at B1.1.7 har større spredningsevne fordi smittsomheten varer lenger enn andre varianter. Samtidig har nye studier vist at denne mutasjon medfører at den britiske varianten er assosiert med høyere risiko for at koronasmittede blir lagt inn på sykehus. Nye studier viser 2,6-ganger høyere risiko for å bli innlagt på sykehus med covid-19 som hovedårsak til innleggelsen.

Hva gjør vi?

Viktigste tiltak er avstand og redusere antall personer man er i kontakt med.

Derfor anbefales det fra regjeringen:

• Alle bør begrense sosial fysisk kontakt i størst mulig grad.
  • Hold 2 meters avstand til andre
  • Bruk munnbind når du ikke kan holde avstand
  • Du bør ikke ha besøk av flere enn 2 gjester i tillegg til de du allerede bor med. Dette gjelder både innendørs og utendørs.
  • Husk generelle smittevernregler.

God og smittefri påske til alle

Kommuneoverleger
Jorun Slettli og Bo Brendstrup