Gratulerer til årets bedrift 2021- Olastuen Bygg AS

Gratulerer til Olastuen Bygg AS som årets bedrift i Våler. Her er talen som ordfører holdt i lokalene til Olastuen Bygg i forbindelse med offentliggjøringen:

Å dele ut prisen til årets bedrift i Våler er en årelang tradisjon. Tilbakemeldingene vi har fått opp gjennom årene er at prisvinnerne og næringslivet for øvrig synes det er flott og viktig at det gis en oppmerksomhet til årets bedrift.

Det er Sparebanken1 Østlandet som finansierer prisen og det er lokal banksjef, ordfører og næringssjef som sammen har hatt gleden av å kåre årets bedrift. Kriteriene som ligger til grunn favner over både økonomi, vekst og arbeidsplasser. Fra kommunen sin side er vi takknemlige for at Sparebanken1 Østlandet legger til rette for å opprettholde denne gode tradisjonen og æren det er å utnevne årets bedrift i Våler.

I over 20 år har vi sammen hatt gleden av å dele ut prisen – og hvert år er vi så heldige at det er et lite luksusproblem å finne fram til vinneren. Våler kjennetegnes jo at vi har både små, mellomstore og store bedrifter målt i omsetning og antall ansatte og alle er i utgangspunktet kandidater til årets bedrift. Det er heller ingen ting i veien for at en bedrift kan få prisen flere ganger.

I fjor når pandemien herjet som verst opplevde flere virksomheter  å måtte midlertidig stenge som følge av offentlige påbud. Det var derfor veldig krevende tider for noen aksjeselskaper her i Våler, samtidig som andre bedrifter i kommunen hadde gode tall og resultater. Vi fant det da ikke formålstjenlig å dele ut prisen for 2020 og la til grunn at vi i 2021 skulle komme tilbake til normalsituasjonen.  Og selv om den nye normalsituasjonen også ser ut til å handle om covid og omikron og pandemier er vi som samfunn og bygd blitt mer erfarne og dessverre vant med å leve med smitte og tilhørende begrensninger. Så nå synes vi at det er riktig å fortsette tradisjonen med årets bedrift og har i år kommet fram til følgende;

Årets bedrift i Våler i 2021 har sitt utgangspunkt fra 2014. I det året var to unge Våler sokninger som bodde i «bin» usikker på om de skulle fortsatt jobbe og bo «innafor». De to karene hadde sin fagutdanning, hadde gode jobber, men var også usikker på hvordan det ville bli å fortsette å «ærbe» og bo i «bin».

Etter litt fram og tilbake bestemte de seg, antakelig også i godt samråd med samboere og familie; «Vi flytter hemmat og starter opp for oss sjæl.»  Og som sagt som gjort; Uten store markedsundersøkelser, uten alt for store grublerier om bank og finansiering så laget de et aksjeselskap, flyttet hemmat og satte i gang.

Å bare det å sette i gang er jo det første og viktigste beviset på at man har skapervilje og guts! Tallenes tale her i Norge er jo at de aller fleste av oss ikke setter i gang med egne foretak, så allerede her synes jeg vi skal gi honnør til alle de som tør å sette i gang – og som har skapervilje og visjoner for å lage egen bedrift.

Etter starten her i Våler i 2015 fikk de to karene mer og mer å gjøre. De ansatte en, og så to, og så tre, og så var de plutselig fem på laget. Etter hvert har bedriften fått et godt fotfeste i markedet her i Våler og nabokommunene Åsnes og Grue. Omsetningen har øket år for år, fra 4 millioner kr i 2016, til 8 millioner kr i 2018 og til 11 millioner kroner i 2020. Og jeg forstår det slik at omsetningen i 2021 iallefall ikke blir lavere enn i 2020.  Antall ansatte har også fortsatt å øke og ved utgangen av 2021 har de 12 ansatte.

Og apropos ansatte; de to karene har alltid vært opptatt av at unge ny-utdannede skal få jobb. De har derfor, selv om bedriften har vært ung og gründerne fortsatt er unge, tatt i mot lærlinger på en veldig profesjonell og framoverlent måte. Jeg synes det er all grunn til å rose bedriften for lærlingeinnsatsen som gjøres og håper virkelig at bedriften fortsatt oppnår en win-win situasjon ved å ha lærlinger om bord.

De to karene som eier bedriften er ikke bare kjappe og kvikke i jobben og får tingene gjort, men de er også kjappe i replikken og ganske så slagferdige. Moro og arbeid hånd i hånd der, og da blir arbeidsmiljøet trivelig og lagfølelsen stor. Det smitter nok også over på kundene og alle vi i Våler som ser og synes at bedriften har blitt en flott lokal virksomhet. ,

Bedriften vil at det fortsatt skal bygges, bankes og utvikles enda mer her i Våler. Ja for lokalpatriotismen til eierne er helt ekte. De kunne ha blitt værende i Oslo, men heldigvis kom de tilbake til Våler. De har satt synlige spor i både fjøs, hus og alle varianter av tilbygg og moderniseringer.  Og i dag får de en velfortjent pris. Ja, for det er sikkert ingen tvil om hvem jeg snakker om her; det er brødrene Georg og Håkon Olastuen som står bak Olastuen Bygg som er årets bedrift i Våler i 2021. Og selve prisen består av to ting; en diplom og ett kunstverk. Diplomet viser for alltid hvilket år dette skjedde og kunstverket som er et flott maleri av Grethe Skaug gir dere en fargerik påminnelse og inspirasjon for framtida som kommer.

Vi gratulerer så mye og ønsker lykke til i framtiden.

May Liss Sæterdalen

Ordfører