Fakturaer fra kommunen - ny digital distribusjonsløsning

Vi ønsker å informere våre kunder om at Våler kommune fra 25. juni skal ta i bruk ny digital distribusjonsløsning. Den nye løsningen innebærer at alle faktura blir forsøkt sendt digitalt, som eFaktura, som Vippsfaktura, via digital postkasse (Digipost eller eBoks) eller som vedlegg i en e-post. Hvis dette ikke er mulig blir fakturen levert som papirfaktura i postkassen din. De nye fakturaene kan ikke benyttes til betaling via brevgiro.

Slik vil nye faktura fra Våler kommune se ut:

Brevgiro

De nye fakturaene kan ikke benyttes til betaling via brevgiro. Betaler du via brevgiro, må du benytte en tom bankgiroblankett, fylle ut nødvendig informasjon som du finner på den tilsendte fakturaene og deretter benytte den ferdig utfylte bankgiroblanketten til betaling via brevgiro. Slike tomme bankgiroblanketter kan du få i din lokale bank eller på Servicetorget til kommunen. På Servicetorget kan du også få hjelp til utfylling av tomme bankgiroblanketter. Informasjon som må fylles ut på den tomme fakturablanketten er:

Beløp
Betalerens bankkontonummer
Betalt av
Betalt til
Kundeidentifikasjon (KID)
Kroner og øre
Til konto

 

Faktura via Vipps

Hvis du er vant til å få faktura i postkassen din, vil du nå kunne få fakturaen som Vippsfaktura. Dette forutsetter at du benytter Vipps og at du har aktivert tjenesten Vipps faktura. I tillegg må du selvsagt være registrert med et gyldig mobiltelefonnummer i Våler kommune sitt kunderegister.

Faktura i Digipost / eBoks

Hvis du er vant til å få faktura i postkassen din, vil du nå kunne motta fakturaen som digital post i Digipost- eller eBokspostkassen din. Dette forutsetter selvsagt at du allerede har en digital postkasse (Digipost eller eBoks) og at du ikke har reservert mot motta digital post fra det offentlige.

Faktura som vedlegg i e-post

Hvis du er vant til å få faktura i postkassen din, vil du nå kunne få faktura som vedlegg i en e-post fra Våler kommune. Dette forutsetter at du er registrert med en gyldig e-postadresse i Våler kommune sitt kunderegister.

Tilbud om å inngå efaktura-avtale

Hvis du er registrert med en gyldig e-postadresse i kommunens register, vil du motta en e-post med tilbud om å inngå efaktura-avtale med Våler kommune. E-posten inneholder en lenke som du må klikke på for å aktivere slik avtale. Hvis du ikke ønsker å inngå slik avtale, kan du bare slette denne e-posten.  Hvis du allerede har slik avtale med kommunen, får du ingen e-post.

Du vil selvsagt motta fakturaen på den ene eller den andre måten. Hvis du allerede har en avtalegiro- eller efaktura-avtale med Våler kommune, vil du fortsette å motta faktura som avtalegiro eller efaktura. Hvis du ikke har slik avtale blir fakturaen sendt til Vipps - hvis du er registrert med mobiltelefonnummer og benytter Vipps faktura. Hvis du ikke benytter Vipps faktura, blir fakturaen sendt til Digipost eller eBoks (hvis du mottar allerede digital post fra det offentlige), osv. Er det ikke mulig å sende fakturaene digitalt, blir fakturaen sendt som brevpost.

Her finner du en liten informasjonsvideo fra Youtube.