eFaktura og Vipps

I forbindelse med utsending av kommunale faktura, har det kommet en del spørsmål i forbindelse med Vipps. Her finner du en forklaring og veiledning for ikke å få dine faktura inn i Vipps.

Våler kommune i samarbeid med Visma har gått over til digital faktura, det vil si at fakturaen sendes til deg i følgende rekkefølge:

1. Avtalegiro med eller uten varsel
  2. eFaktura
  3. Vipps Regning (direkte til app)
  4. Digital postkasse innbyggere (Digipost / eBoks)
  5. E-post (Pdf)

Ønsker du å få fakturaen tilsendt som et PDF-vedlegg i e-post, kan du kontakte oss på postmottak@vaaler-he.kommune.no for å få registrert din e-postadresse i vårt system. Du vil kun få faktura på e-post hvis du ikke er registrert i noen av alternativene ovenfor.

1. Faktura levert i postkassen

Dersom du ikke er registrert i noen av alternativene over, vil du få faktura i postkassen på samme måte som tidligere.

Vi minner om at Våler kommune bruker ny digital løsning for levering av fakturaer til privatpersoner, som har Vipps. Dette innebærer at mottaker, som har sagt ja til eFaktura, se fakturaen både i nettbanken sin og i Vipps-appen. Mottaker kan da velge hvor de vil betale den, og eFakturaen vil så være merket som betalt begge steder. Dette skjer automatisk og må ikke forveksles med Vipps Regning, som bare sender til Vipps.

- Jeg vil ikke motta regninger i Vipps, hvordan skrur jeg det av?

Da går du inn på innstillingene dine i Vipps og skrur av valget om å motta regninger i appen, det gjør du enkelt på denne måten: Trykk deg inn på din profil, som ligger øverst i venstre hjørne. Under punktet «betalingstjenester» kan du huke av for om du vil motta regninger i Vipps eller ikke. eFaktura vil du motta uansett, da Vipps kun speiler nettbanken. Har du sagt ja til eFaktura i nettbanken, er Vipps bare enda en flate hvor eFakturaen vises og kan betales i.

Her finner du mer informasjon om Vipps.