Det vil bli holdt et informasjonsmøte 8. juni kl. 14.00 på Sentralgården -samarbeid med private utbyggere/boligforvaltere

Våler kommune ønsker samarbeid med private utbyggere/boligforvaltere for framskaffelse av 4-8 utleieboliger med tilvisningsrett. Det vil bli holdt et informasjonsmøte 8. juni kl. 14.00 på Sentralgården.

Boligene bør ha god kvalitet, livsløpsstandard, ligge sentralt innenfor tettstedsområdene Våler sentrum og Braskereidfoss sentrum og i nærheten av offentlig kommunikasjon.

Prosjekter der boligene kan ferdigstilles i 2024/25 vil bli prioritert.

I hovedtrekk går en tilvisningsavtale ut på følgende:

• Boligene stilles til rådighet for Våler kommune som kan tilvise ledig bolig til søker
    som har meldt seg til kommunen med sitt boligbehov.
  • Det inngås en vanlig leiekontrakt mellom boligens eier (utleier) og den som har fått
    tilvist bolig.
  • Husleieloven gjelder med hensyn til utforming av kontrakter og fastsetting av husleie.
  • Utleier må akseptere NAV depositumsgaranti.

Etterspørselen vil i hovedsak være boenheter for enslige og par, men også større boenheter for barnefamilier og boenheter med sambrukslokaler vil være av interesse.

Utløser gunstig lån i Husbanken

En tilvisningsavtale med Våler kommune vil utløse mulighet for grunnlån i Husbanken på svært gunstige lånevilkår, og ligger til grunn for tilvisningsavtalen med kommunen. I nye prosjekter vil en normalt kunne oppnå grunnlån på inntil 85% av godkjente kostnader. Dette gjelder alle boenheter i prosjektet dersom det inngås tilvisningsavtale med kommunen på minst 40% av boenhetene.

Kommunen står fritt med hensyn til hvilke interessenter som oppnår avtale. For vurdering av interessentene ønsker vi informasjon om:

• Prosjektets beliggenhet.
  • Antall boliger prosjektet omfatter, samt størrelse og utforming av disse.
  • Materialvalg.
  • Elektro og VVS-løsninger.
  • Internett og TV.
  • Investeringssum og finansieringsplan.
  • Beregnede husleiepriser
  • Organisasjon for teknisk drift og vedlikehold, forvaltning av leiekontraktene og
    utleie.
  • Tidspunkt for ferdigstillelse av boenhetene.

Mer informasjon om tilvisningsavtaler og grunnlån finnes på
https://nedlasting.husbanken.no og www.husbanken.no

For å nå målet kan avtale med flere interessenter være aktuelt. Hvert enkelt tilbud behandles unntatt offentlighet i henhold til Forvaltningsloven §13 første ledd nummer 2, men det gis offisiell oversikt over tilbydere.

Informasjonsmøte

Vi inviterer til informasjonsmøte 8 juni kl.14.00 på Sentralgården, møterom Kantina.

Tilbud inklusive prosjektbeskrivelse og tegninger leveres til Våler kommune,  innen 21 august.
Adresse: Våler kommune, ved næringssjef, 2436 Våler, eller e-post: tilvisningsavtale@vis.kommune.no

Kontaktperson:

Arild Lande, næringssjef, telefonnummer 90133674, e-post: arild.lande@vis.kommune.no