Dagens kommunestyremøte avlyst - begrunnelse fra ordfører

Håndtering av spørsmål om habilitet i forkant av kommunestyrets møte 21.06.21

På bakgrunn av det fra enkelte folkevalgte er reist tvil rundt korrekt håndtering av spørsmål om habilitet i forbindelse med kommunestyrets møte 21.06.21, vil jeg som ordfører adressere spørsmålet om godkjenning av innkalling og saksliste til dagens kommunestyremøte. Spørsmålene har dreid seg om den formelle og lovmessige håndteringen av habilitet i forbindelse med sak om varsling og den konkrete byggesaken som begge fremgår av sakslisten til kommunestyrets møte i dag.

Spørsmål om habilitet fra faste medlemmer og innkalte varamedlemmer til kommunestyret har vært håndtert fortløpende av kommunedirektør i samråd med ordfører. Kommunedirektøren har rådført seg med advokat i de tilfeller hvor det er skjellig grunn til tvil om det foreligger inhabilitet eller ikke. Jeg viser til at ordfører i møte i kommunestyret 14.06.21 informerte om at medlemmer av MPT-utvalget og andre som har deltatt i behandlingen av saken vil være inhabile til å behandle varslingssaken og byggesaken.

I lys av det antall faste representanter og vararepresentanter som vil være inhabile i saken og en praktisk håndtering av dette, samt mulighetene for å ivareta smittevernhensyn som følge av den pågående pandemien hvor reglene på tidspunktet for innkallingen var at alle deltagere i møtet skal ha faste tilviste plasser, har kommunedirektør i samråd med ordfører gjort en fortløpende vurdering av alle henvendelser om habilitet.

Ordfører er innforstått med at dette ikke er i tråd med forvaltningslovens § 8 2. ledd som lyder:

«I kollegiale organ treffes avgjørelsen av organet selv, uten at vedkommende medlem deltar. Dersom det i en og samme sak oppstår spørsmål om ugildhet for flere medlemmer, kan ingen av dem delta ved avgjørelsen av sin egen eller et annet medlems habilitet, med mindre organet ellers ikke ville være vedtaksført i spørsmålet. I sistnevnte tilfelle skal alle møtende medlemmer delta.»

Videre viser jeg til reglement for Våler kommunestyre punkt 3-1 som lyder:

«Det skal også meldes fra om inhabilitet i enkeltsaker, slik at det kan innkalles vararepresentanter til aktuell sak. For skjønnspregede habilitetsspørsmål er det opp til kommunestyret å frita et medlem fra å delta ved behandling av enkeltsak.»

Videre punkt 6-1 3. ledd om møtets åpning som lyder:

«Ordfører leser opp sakens nummer og tittel. Eventuelle spørsmål om å behandle saken for lukkede dører og spørsmål om habilitet tas opp nå.»

Ordfører har på bakgrunn av den tvil som er reist rundt korrekt håndtering av spørsmål om vurdering av representantenes habilitet besluttet å avlyse dagens møte i kommunestyret.

May-Liss Sæterdalen
Ordfører