Alvorlig smittesituasjon i Värmland

Länsstyrelsen i Värmland melder nå om en alvorlig smittesituasjon i regionen. De har hatt en lengre periode med økende smittepress, men opplever at situasjonen fortsatt eskalerer. De melder at stadig flere angir sosiale aktiviteter som mistenkt smittested, og at de ser fortsatt vekst i sammenheng med sosiale aktivitere i påskeferien.

Smittevern Värmland oppmoder nå alle innbyggere og øvrige som besøker regionen om å ta ansvar for å begrense smittespredningen. De har følgende anbefaling:

• Bara träffa personer som du bor med. För den som bor ensam gäller att bara träffa de personer som man valt ut att umgås med i en begränsad krets.
  • Stanna hemma vid symtom – även milda. Provta dig. Isolera dig i väntan på provsvar.
  • Undvika att vistas i trånga inomhusmiljöer.
  • Hålla 2 meters avstånd – inomhus och utomhus.
  • Handla ensam!
  • Vid resor med kollektivtrafik – använd alltid munskydd under rusningstid.
  • Använd munskydd i situationer där nära kontakt i inomhusmiljö inte går att undvika (mindre än 2 meter i 15 minuter eller mer).