Lev landlig med kort vei til byer og større tettssteder

Vakre Våler kommune ligger sentralt plassert, nært til  Finnskogens mystikk og det urbane liv i Elverum, Kongsvinger og Hamar. Det er bare 1 1/2 time til Gardermoen og Sverige er enda nærmere.
Det er bare 1/2 time til Elverum, 45 minutter til Kongsvinger og 1 time til Hamar.

Grenser til Sverige i øst, Åsnes i syd, Løten og Stange i vest, og Trysil og Elverum i nord.   Våler kommune tilhører Sør-Østerdal-regionen.

Dalføret der Glomma renner, var etter siste istid bunnen i en fjordarm som rakk et stykke opp i Østerdalen. Men landet har hevet seg, så dalføret ligger nå 160-180 meter over havet. Glomma renner gjennom Våler i en lengde av 17 km,  med fosser, stryk og fine badeplasser. En av fossene, Braskereidfossen, er regulert til kraftverk som leverer strøm til Eidsiva.

Høyeste punkt i Våler, Solør og Glåmdalen er Kjølberget, 705 moh. Andre høye pukter er Bakklinten 654 moh, Blåenga 633 moh og Eidsfjellet 632 moh.
Våler Kommunen har ca. 3600 innbyggere. Arealet er 700 km² stort - hvorav 563 km² skog og 45 km² jord.
Våler kommune er preget av store skoger og jordbruksarealer, og jord- og skogbruk er  viktige næringsveier. Våler er blant landets store skogkommuner og nær 90% av kommunens samlede areal er dekket av skog.

Kommunen har flere store og mellomstore produksjonsbedrifter, primært knyttet til trebearbeidende industri. Nord Europas største sponplatefabrikk- Forestia, og Norges største sagbruk - Moelven Våler AS ligger i vår kommune. Nortura Samvirkekylling AS, Våler, ruger og klekker daggamle kyllinger.

Det er trygge og gode oppvekstvilkår for barn og unge, med et rikt fritidstilbud og kulturliv. Kommunen har 2 barnehager ( 1 kommunale og 1 private)

Det er en stor felles skole i Våler sentrum. Det ble bygget en nye barneskole som er knyttet til ungdomsskolen fra 2009, og har nå blitt en Våler barn- og ungdomsskole for klassetrinnene 1-10, denne stod ferdig i 2021.

Vi har også videregående skole på Braskereidfoss.

I forbindelse med ny 1-10 skole er det også bygget et fantastisk aktivitetshus og svømmebasseng 12,5 meter. Her foregår det mye både med lag og foreninger og kommunens egen aktiviteter.

Vi har også fått en helt nytt bibliotek, tilknyttet "den gamle banken", hvor bibliotek, kultur, kulturskole og Sparebank 1 Østlandet sitter sammen.

Her kan du og din familie velge både nærhet og livskvalitet OG et interessant arbeidsmarked i og tett på kommunen.

Brosjyre "Velkommen til Våler" WebView. Last ned brosjyre som .pdf. (PDF, 2 MB)

Og : her får du mye bolig for pengene !

Skal du begynne på skole og er på utkikk etter hybel i Våler: Oversikt hybler til leie i Våler og omegn.

Ble du nysgjerrig på hva Våler kommune kan tilby deg ? Ta kontakt med oss, servicetorget 62424000 eller post@vaaler-he.kommune.no