Også små virksomheter blir berørt av endringene i rapportering til NAV, Skatteetaten og Statistisk sentralbyrå. Borettslag med ansatt vaktmester, småbutikker, håndverkere, tannlegekontorer, barnehager, stiftelser og gallerier – det er mange som trenger å vite om a-meldingen.
Publisert av Finn David Nilsen
Publisert 20.01.2015 07:46
- Når den første a-meldingen skal sendes inn for januar 2015, må du ha alle opplysninger klare og vite hvordan du skal sende inn meldingen, sier Karianne Tandberg Brevik, kommunikasjonsansvarlig i EDAG-prosjektet. A-meldingen er en felles rapportering til NAV, Skatteetaten og Statistisk sentralbyrå om ansatte, lønn og ytelser.
- Hva er det viktigste å tenke på for en liten arbeidsgiver?
- Velg hvordan du vil sende inn a-meldingen. Det enkleste er å sende fra lønnssystem, enten selv eller via regnskapsfører. Hvis du mangler lønnssystem og ikke har mer enn fem-seks ansatte, kan det være en god løsning å registrere meldingen manuelt i Altinn.
- Det er lurt å sette seg inn i hva du skal rapportere, og hvordan. Gå inn på nettsidene våre på www.altinn.no/a-ordningen. Her ligger våre anbefalinger under "Forbered deg nå", og ellers alt om a-meldingen.